Mitä uutta?
Nordean pääkonttorissa Vallilassa järjestetään joka kuukauden viimeisenä perjantaina Chef’s table -tapahtuma. Chef’s Table on vuoropäällikkö Milla Westerlundin ja keittiömestari Patricia Sulosalmen yhdessä kehittelemä konsepti, jonka ajatus on syntynyt legendaarisesta Netflixin kulttisarja Chef’s Table -ohjelmasta. Ohjelmassa kuuluisat keittiömestarit kertovat, mitä ravintoloiden kulissien toisella puolella tapahtuu.
”Kerran kuussa kutsumme neljä Nordealaista lounaalle, joka on katettu keskelle ravintolasalia. Pöytä on aina kauniisti koristeltu, jotta se eroaa selkeästi muista lounaspöydistä ja tämä on luonut positiivista keskustelua ympärillä olevissa pöydissä. Kaikki Nordean Campus Valilassa työskentelevät työntekijät ovat voineet ilmoittautua oman intranetin kautta tapahtumaan, ja me arvomme neljä vierasta heidän keskuudestaan” kertoo palvelupäällikkö Mia Pesonen.
Kutsu tilaisuuteen lähetetään henkilökohtaisesti arvonnassa voittaneille henkilöille. ISS:n puolelta tilaisuutta emännöi/isännöi kaksi henkilöä. Tilaisuuksissa ovat vierailleet myös asiakkuusjohtaja Ilona Helsky ja siivouksen palvelupäällikkö Anu Meriluoto. Näin ei pelkästään ravintolan tiimi osallistu Chef’s Tablen tekemiseen, vaan koko asiakkuustiimi yhdessä. Palautteen saaminen on näin ollut myös laajaa ja monipuolista.
Mitä hyötyä?
”Nordean ravintolassa heräsimme asiakaspalautteisiin ja Happy Or Not -tuloksiin ja mietimme, mistä palautteet ja tulokset johtuvat. Halusimme tehdä jotain, joka konkreettisesti luo positiivista ilmapiiriä, antaa tietoa toiminnastamme ja kehittää meitä. Ideana on antaa tietoa ja saada asiakkailta vastapainoksi uusia ideoita, ajatuksia, sekä palautetta”, Mia kertoo.
Jokaisesta tapahtumasta pidetään pöytäkirjaa, joka käydään tapahtuman jälkeen läpi keittiöhenkilökunnan ja esimiestiimin kesken. ”Tapahtumasta on saatu paljon positiivista palautetta ja kierros keittiössä on ollut yksi isoimmista yllätyksistä vieraille. Tapahtumaan on sovittu aikaa 45 minuuttia, mutta aika on aina venähtänyt vieraiden aktiivisuudesta johtuen. Vieraat ovat usein keränneet valmiita kysymyksiä, palautetta ja ideoita omalta osastoltaan, eli tapahtuman anti on ollut myös asiakkuuden hoidon kannalta merkittävä. Monella on ollut erilainen käsitys toiminnastamme ja se on muuttunut lounaan yhteydessä. Yhtään negatiivistä kommenttia ei tapahtumasta ole tullut”, jatkaa Mia.
Chef’s table- tapahtumien myötä Nordea Vallilan Happy Or Not -tulos on tasaisesti noussut kevään aikana ja ravintola on myös alkanut saamaan enemmän positiivista palautetta kirjallisessa muodossa. Lisäksi Nordean asiakkaat laittavat ravintolalle nykyään enemmän kysymyksiä ja toiveita. Negatiivisen palautteen määrä on sen sijaan pienentynyt.
Mitä tapahtuman järjestäminen maksaa?
Kustannukset tulevat raaka-aineista ja työtunneista. ISS tarjoaa lounaan ja tilaisuuteen osallistuu aina kaksi ISSn työntekijää. Vieraille tilaisuus on maksuton.
”Tarjoamme aina pöytiin tarjoillun lounaan, ja näin olemme pystyneet huomioimaan erityisruokavaliot etukäteen. Alkuruokasalaatin ja juomat osallistujat ovat itse hakeneet lounaspöydästä, mutta pääruoka on tarjoiltu pöytään.
Jokaisella lounaalla on ollut oma teemansa: kasvisteema, edustus, street food ja kotiruoka. Teemoja ei ole kerrottu etukäteen vieraille. Itse olen ollut emäntänä tilaisuudessa, jossa tarjoiltiin gourmet kasvispizzaa; täytteinä oli artisokan sydämiä, punaisia viinirypäleitä, kirsikkatomaattia, rucolaa, tomaattikastiketta, tummaa balsamicoa sekä mozzarellaa. Osa tarjoilluista annoksista on löytänyt tiensä myös lounaslistallemme”, kertoo Mia.
Mitä minun tulee tehdä?
Chef’s Table ei ole valmis tiukka konsepti, se on luova ja vapaa tapa saada kontakti omiin asiakkaisiin. Tilaisuuden perusta on löydettävä siitä, mitä halutaan kertoa ja näyttää omasta osaamisesta: mistä ollaan ylpeitä, mitä asioista halutaan tuoda julki asiakkaille ja mitä ehkä halutaan muuttaa. Parhaat toteuttamistavat syntyvät oman tiimin kanssa keskustellen.
Chef’s Table on mahdollista toteuttaa niin kuntapuolella kuin KA 1 -asiakkuuksissa. Tarvitaan vain hieman aikaa ja suunnitelmallisuutta, sekä mahdollisuus tarjota neljä lounasta kuukausittain.
VINKKI!
Lisää informaatiota Chef’s Tableistä voi kysyä Milla Westerlundilta tai Mia Pesoselta, jotka auttavat mielellään!

