Johdanto
Jokaisen asiakkuuden ja ravintolan tulee säännöllisesti arvioida omaa toimintaansa ja täyttääkö se asiakkaan ja yrityksen laatuvaatimukset. Oma arvionti toteutetaan ravintolapäällikön itsearvioinnilla ja sisäisellä auditoinnilla.
Ravintolapäällikön itsearviointi tehdään neljä kertaa vuodessa. Itsearvioinnin osa-alueita ovat:
- Asiakkuuden johtaminen
- Hankinta
- Henkilöstön johtaminen
- Kasvu ja kehittäminen
- Liikkumisen ratkaisut
- Palveluiden johtaminen
- Perehdytys, koulutus, pätevyydet
- Tuotekysymykset
- Työkyky ja tyytyväisyys
- Työturvallisuus
- Ympäristövaikutuksien hallinta
Työkaluna käytetään valmista itsearviointilomaketta, johon ravintolapäällikkö kirjaa havaintonsa.
Itsearvioinnin tarkoituksena on todentaa annettujen lupausten ja sitoumuksien toteutuminen ja selvittää asiakasyhteistyöhön liittyvät mahdolliset kehittämiskohteet sekä todentaa sovittujen toimintamallien, menetelmien ja työvälineiden käyttöönotto ja selvittää mahdolliset kehittämistarpeet.
Itsearvioinnin tulosten pohjalta ravintolapäällikkö laatii kehittämissuunnitelman aikatauluineen ja raportoi toimenpiteistä esimiehelleen. Hän käy toimenpiteet suullisesti läpi palveluhenkilöstön kanssa tiimipalaverissa ja laatii tarvittaessa tarkemmat, kirjalliset toimenpideohjeet. Korjaavat toimenpiteet aloitetaan mahdollisimman pian arvioinnin jälkeen.
Sisäisillä auditoinneilla varmistetaan ravintoloissa ISS:n yhtenäinen tapa toimia sekä arvioidaan täyttääkö toiminta ISS:n toimintajärjestelmän sekä lakien ja viranomaismääräysten vaatimukset.
Auditoinnin sisältö ja tulokset keskittyvät sovittujen toimenpiteiden toteutumisen seurantaan, kehittämiskohteiden tunnistamiseen ja niistä sopimiseen
Mitä uutta?
Sisäisen auditoinnin kysymykset on kevään 2020 aikana yhtenäistetty eri palveluiden kesken ja ne on luokiteltu ISS Suomen viiden strategisen prioriteetin mukaisiin seuraaviin ryhmiin:
- Henkilöstö
- Osaaminen
- Johtaminen
- kasvu
- Tehokkuus
Uusi päivitetty sisäisen auditoinnin pohja on viety LuurISSa-sovellukseen. Samoin päivitetty ravintolapäällikön itsearviointipohja on viety LuurISSa-sovellukseen. Molemmat pohjat on avattavissa ravintolalle ja ravintolapäällikön ja asiakkuuspäällikön käytettävissä.
Mitä hyötyä tästä on?
Auditointien ja arviointien tavoitteena on kehittää ISS Palveluiden päivittäistä toimintaa ravintoloissa tuottamalla tietoa johdon päätöksentekoa varten.
Milloin voin aloittaa?
Itsearvioinnin on aloitettu kevään aikana ja sisäiset auditoinnit alkavat auditointisuunnitelman mukaisesti elokuussa.
Mitä tämä maksaa?
Auditoinneista ja itsearvionneista ei aiheudu kustannuksia ravintoloille
Mitä minun tulee tehdä?
1. Saat sähköpostiisi viestin tulevasta itsearvioinnista kaksi viikkoa ennen suunniteltua ajankohtaa
2. Varaa kalenteristasi noin tunnin mittainen rauhallinen hetki itsearvioinnin tekemiseen
3. Suorita arviointi joko LuurISSa sovelluksessa tai https://laadunseuranta.iss.fi