ISS:n verkkokauppa avaa uusia myyntimahdollisuuksia

Mitä uutta?

Poikkeustilanne on sulkenut suurimman osan suomalaisista ravintoloista 31.5. asti. Henkilöstöravintolat ovat kuitenkin rajoituksin olleet auki ja palvelleet sopimus- ja take away-asiakkaita. Pandemian alussa päivittäistavarakaupan verkkokaupan kysyntä kasvoi lähes 800 %, joka johti pitkiin toimitusaikoihin ruokatoimituksissa. Samaan aikaan ravintoloiden liikevaihto sakkasi, koska iso osa työntekijöistä jäi etätöihin. Tämä ohjasi meidänkin ravintoloita lisäämään ruuan take away-myyntiä koteihin helpottamaan etätyöntekijöiden ja perheiden arkea. Helppo kanava tähän löytyi omasta takaa – Ceepos kassajärjestelmään liitettävä näppärä verkkokauppa-alusta, joita on muutamissa asiakkuuksissa jo hyödynnetty. Verkkokaupan myynti voidaan rajata pelkkään noutoon, noutoon ja kuljetuksiin tai ainoastaan kuljetuksiin (ns. cloud kitchen-malli).

Verkkokauppa pilotoitiin Helsingin alueella muutaman ravintolan voimin. Koska palvelu on testausvaiheessa, verkkokaupparavintoloissa saattaa olla vaihtuvuutta. Tällä hetkellä siellä toimii Ravintola Arabiankulma, jonka herkullisia lounasruokia on voinut tilata etukäteen ja noutaa huhtikuun alusta alkaen. Tilaukset tehdään edellisenä arkipäivänä, maksetaan turvallisesti ostovaiheessa ja noudetaan seuraavana päivänä ravintolasta. Verkkokaupassa tehdyt ostokset auttavat myös ruuan valmistusprosessissa ja siten auttaa ravintolaa minimoimaan ruokahävikin.

Myös maksutavoissa on mietitty vaivattomuutta. Verkkokaupan kehittäjän kanssa palvelua viilattiin siten, että ruokatilauksen pystyy verkossa maksamaan myös lounasedulla. Tätä mahdollisuutta ei ole kovin monella ravintolan verkkokaupalla!

Mitä hyötyä?

Ruoan verkkokauppa on etenkin mahdollisuus helpottaa ja sujuvoittaa asiakkaiden arkea. Kun työntekijät pikku hiljaa palaavat työpaikoille, tulee turvallisen ruokailun järjestäminen turvaetäisyyksineen olemaan yksi tärkeimpiä tehtäviä ravintolatoiminnassa. Yksi keino vähentää riskiä on minimoida kohtaamiset ja mm. lounaan maksaminen etukäteen verkkokaupassa nopeuttaa ja sujuvoittaa lounastaukoa, kun asiakas ainoastaan näyttää puhelimen ruudulta maksunsa ravintolassa.

Kaikki lisämyynti on ravintoloissa tarpeen, joten verkkokauppaa kannattaa hyödyntää myymällä siellä tuotteita etukäteen kotiin ostattavaksi, hävikkiruokaa ja muita myyntiartikkeleita, kuten valmissalaatteja, piknik-kasseja, eväskoreja, juhliin kakkuja ja suolaisia piirakoita jne.

Maailmalla on jo nähty ruokatoimituksien ja take away-myynnin hurjaa kasvua - maailman suurin pizzeriaketju Domino’s ilmoitti palkkaavaansa yli 10 000 uutta työntekijää kysynnän kasvusta johtuen. Take away-myynti on ISS:n ravintoloissa kasvanut myös ja uskomme sen jäävään osaksi ravintolakäyttäytymistä Suomessa, joten mikäli ravintolasi ei ole vielä hyödyntänyt tätä myyntikanavaa, ole yhteydessä Food Service Excellenceen.

Verkkokauppassa voi myydä asiakkaille esimerkiksi herkullisia hampurilais-settejä

Mitä minun tulee tehdä?

1. Tutustu ISS:n verkkokauppaan täällä 

2. Mikäli haluat ottaa verkkokaupan käyttöön, ole yhteydessä Food Service Excellenceen (ruokailupalvelut.helpdesk@iss.fi). Verkkokauppaa varten on olemassa valmiiksi mietitty ja sopimustuotteista koostettu tuotevalikoima, jonka saat käyttöösi tuotetietoineen ja suositushintoineen.

3. Esittele idea ja valikoima asiakkuudessasi, valitse haluamasi tuotteet ja ota verkkokauppa käyttöön SE:n avustuksella. Markkinoi uutta verkkokauppamahdollisuutta aktiivisesti ravintolan asiakkaille.

Edellinen Seuraava