Kespro tekee vuosittain katsauksen ravintola-alan kehittymiseen ja kuluttajatrendeihin liittyen. Aikaisempina vuosina on tutkittu ravintolailmiöitä ja ulkona syömisen tulevaisuutta. Vuonna 2019 tutkimuksessa kartoitettiin erityisesti, minkälaisia odotuksia suomalaisilla on ravintoloille, minkälaisia ruuan kuluttajia suomalaiset ovat ja millä perusteilla erityyppiset ihmiset valitsevat ruokapaikkansa.
Kespron tutkimuksen tulokset osoittavat, että ulkona syöminen on suomalaisille yhä tärkeämpi tapa piristää arkea ja hakea elämyksiä. Vaikka tutkimus on tehty ajatellen enemmän työajan ulkopuolista syömistä ja ravintoloiden valitsemista, antaa se mielenkiintoista ajateltavaa siihen, kuinka myös lounasravintolat voivat tehdä itseään houkuttelevaksi vaihtoehdoksi.
Tutkimuksessa vastaajat pystyttiin jakamaan neljään eri profiiliin, joista jokaisella on omat tyypilliset piirteensä valita ruokapaikka ja -aika: spontaanit kokeilijat, laatutietoiset nautiskelijat, käytännölliset vatsantäyttäjät ja harkitsevat kotikokkaajat. Jokaisella asiakasprofiililla on erityyppisiä syitä siihen, miksi ja miten ravintola valitaan. Ravintoloille tärkeää onkin tunnistaa, millaisia asiakkaita juuri itsellä asioi ja miten heidän tarpeisiinsa parhaiten pystyy vastaamaan.
Ravintolan viestinnän merkitys erityisesti somessa on noussut erittäin tärkeäksi erottautumiskeinoksi. Ravintoloista haetaan aktiivisesti tietoa ja merkittävin kanava tiedonhaulle ovat ravintolan nettisivut. Asiakkaita kiinnostavat perusasiat: millainen on ruokalista, milloin ravintola on auki ja mikä on ruuan hinta. Myös kasvisruokavaliosta ja erityisruokavaliomahdollisuuksista haetaan tietoa, samoin muiden antamista arvioinneista. Lähes yhtä tärkeä ravintolan valintatekijä ovat ystävien ja tuttujen antamat vinkit ja arviot ravintolasta.
Yllätyksenä tutkimuksessa ei tullut se, että mikäli kokemus ravintolassa taas oli syystä tai toisesta huono, ravintolaan tuskin palattiin enää toista kertaa. Suurimmat syyt pettymysten kokemiselle olivat se, ettei ruuan laatu tai asiakaspalvelu vastannut odotuksia.
Mitä sitten lounasravintolat voivat oppia tutkimuksesta? Vaade hyvälle asiakaskokemukselle ja ruoalle on ja pysyy. Asiakkaan tarpeisiin vastaamalla ja positiivisesti yllättämällä hurmataan asiakkaiden sydämiä jatkossakin, edustipa asiakas sitten spontaania kokeilijaa, laatutietoista nautiskelijaa, kotikokkaajaa tai käytännöllistä vatsantäyttäjää. Myös ravintoloiden markkinointi on tärkeää ja tähän tulee panostaa jatkossa entistä enemmän. Kun vielä tarjotaan asiakasodotukset ylittävää palvelua esimerkiksi henkilökohtaisten ruokavalioiden tarjoamisella tai kotiruuan myynnillä, saadaan myös lounasravintola-asiakkaat jakamaan positiivisia kokemuksia ISS:n lounasravintoloista.
Kespron tutkimukseen pääset tarkemmin tutustumaan tämän linkin kautta: Suomalaisten odotukset ravintoloille 2020